View
SCroll

המקום בו השקעות ונדל"ן נפגשים

אין עוררין על כך שבשנתיים האחרונות הן שוק ההון המקומי והן ענף הנדל"ן חווים את תור הזהב שלהם. כך לדוגמה, על פי נתוני הבורסה לניירות ערך הישראלית בשנת 2020 נפתחו 141,000 חשבונות חדשים להשקעה בבורסה (בשנת 2021 היה הנתון דומה), גידול של כמעט 50% ביחס ל-98,000 חשבונות חדשים ב-2019. גם המדדים המרכזיים הוסיפו לעלות והניבו תשואה דו ספרתית במהלך 2021.

בשוק הנדל"ן, קצרה היריעה מלהרחיב על כל ההתפתחויות שקרו בשנתיים האחרונות, אבל מספר אחד שווה 1,000 מילים: 10.7%. זהו אחוז העלייה במחירי הדירות ב-11 החודשים הראשונים של שנת 2021 על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה – כאשר מספר הילדים הגבוה לאישה בישראל (3.01 ילדים בממוצע), אחוז הקרקעות שבבעלות המדינה (92% מהקרקעות בבעלות המדינה) והסחבת בוועדות התכנון ממשיכים להיות בעלי השפעה מכרעת על המחירים.
בכל אופן, הנתונים האלו טובים ויפים – ובאמת אכן כמעט כל מי שרכש דירה בתחילת 2021 נמצא כעת עם רווח מכובד על הנייר ומי שהשקיע באחד מהמדדים המרכזיים בבורסה בתחילת 2021 נמצא גם הוא עם רווח בשיעור דומה. אבל זה לא כזה פשוט, זוהי לא פורמולת קסם לעשיית כסף. הבורסה לא בהכרח מתאימה לכולם – היא תנודתית ויש אנשים רבים שלא יכולים להתמודד עם לראות את שווי חשבון ההשקעות שלהם יורד בכ-20% בתוך שבוע.

שוק הנדל"ן אומנם לא טומן בחובו את החיסרון של הרגשת התנודתיות מדי יום ביומו – שכן לא רואים את ערך הנכס שנרכש עולה ויורד באופן תדיר, אבל גם תחום הנדל"ן בישראל הוא לא סוגה בשושנים. כשרוכשים נכס להשקעה זה דורש התעסקות: להתמקח על משכנתא, לבדוק את הרישום בטאבו, לחקור ולחפש איזור עם פוטנציאל ותנאים מתאימים להשקעה, למצוא שוכר, לענות לכל בקשה או טענה שלו על תקלה בדירה, לבצע שיפוצים שיכולים להיות תדירים למדי בדירות ישנות ועוד. טעות בכל אחד מהשלבים האלו יכולה להפוך עסקה ממוצלחת בתיאוריה לכאב ראש.

כל הסיפור הזה אגב, נכון כאשר רוכשים דירה ומשכירים אותה, ככל הנראה העסקה הנדל"נית הפשוטה ביותר שישנה. עסקאות מתקדמות יותר כמו: רכישת דירה ישנה, שיפוץ והשכרה שלה, רכישת דירה / זכויות במיזם פינוי בינוי, רכישת זכויות במרכז מסחרי (על פי דוח השמאי הממשלתי התשואה השוטפת משכירות על נדל"ן מסחרי ולמשרדים עומדת על כ-6.9% ו-6.8% בממוצע  בהתאמה, מעל לפי 2 מתשואת השכירות הסטנדרטית על רכישת דירה והשכרתה) ועוד – אלו עסקאות שטומנות בחובן פוטנציאל רב יותר מהעסקה "הסטנדרטית", אך מנגד כאמור דורשות ידע וגם בהן יש אליה וקוץ בה שכן במהלך תקופת הפרויקט הרוכש בדרך כלל לא מקבל תשלומים שוטפים ונאלץ להיות לחוץ יותר מבחינה תזרימית ולהתמודד עם תשלומי המשכנתא וכו'.

כתבות נוספות